جنگ و صلح

اشتباه از ما بود که خواب سرچشمه را در خیال پیاله می دیدیم

جنگ و صلح

اشتباه از ما بود که خواب سرچشمه را در خیال پیاله می دیدیم

ارگان سپاه : حمله اسرائیل عقلانی نیست

هفته نامه «صبح صادق» ارگان رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شماره اخیر خود، با پرداختن به طرح موضوع جنگ احتمالی ایران با اسرائیل و آمریکا با طرح استدلال‌هایی، ‌این موضوع را غیرواقعی و غیر عقلانی خواند.

این هفته نامه در ادامه ‌نوشت، جنگها با بهانه شروع می شوند و بهانه تل آویو در تهاجم احتمالی به ایران، فعالیتهای هسته ای ایران است؛ بنابراین، باید در نظر داشت بهانه‌ها عامل پیروزی نیستند و می‌توانند آتش جنگ را شعله‌ور کنند و پیروزی از قواعد دیگری پیروی می‌کند.

صبح صادق می‌نویسد: مانور بزرگ نیروی هوایی اسرائیل بر فراز آب‌های مدیترانه در اواسط ماه ژوئن، بار دیگر حدس و گمان در مورد احتمال حمله نظامی این کشور به تأسیسات هسته‌ای را افزایش داده است. هرچند ارزیابی مورد قبول، این است که توانایی متعارف ارتش اسرائیل محدودتر از آن است که به طور کلی تأسیسات هسته‌ای ایران را نابود کند، ولی انجام حملات هدفمند و مؤثر، خواهد توانست پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را چند سالی به تأخیر بیندازد.

اسرائیل حدود پانصد جنگنده پیشرفته آماده پرواز دارد؛ از جمله جنگنده‌های F16 و F15 که در برد معمولی پرواز خود، قادرند به غرب ایران برسند و در صورت لزوم، عملیات سوختگیری را در آسمان انجام دهند. تجهیزات ضد رادار این جنگنده‌ها این امکان را می‌دهد که بدون آن‌که مورد تجسس و یا مورد حمله قرار گیرند، از آسمان کشورهای عربی گذر کرده و وارد حریم هوایی ایران شوند.

این جنگنده‌ها به بمب‌های سنگرکوب مجهزند که در صورت برخورد به هرگونه تأسیساتی از جمله مراکز هسته‌ای ایران، خسارت شدیدی به هدف وارد می‌کنند. استفاده این جنگنده‌ها از شلیک موشک با سیستم هدایت ماهواره‌ای به آنها این امکان را می‌دهد که از فاصله دور و در ارتفاع زیاد عملیات خود را انجام دهند و حتی تعدادی از آنها می‌تواند خارج از حریم هوایی ایران بماند. حدس بر این است که اسرائیل ده‌ها موشک دوربرد از نوع جریکو داشته باشد که قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای تا فاصله‌ای نزدیک به خلیج فارس هستند.

موشک‌های نوع متعارف جریکو نیز به راحتی می‌توانند به خاک ایران برسند، ولی به دلیل علنی شدن کاربرد این موشک‌ها در اسرائیل، هر زمانی که مورد استفاده قرار گیرند، شاید آن عنصر غافلگیرانه لازم برای چنین عملیاتی را نداشته باشند.

اسرائیل با ایران مرز مشترک ندارد؛ بنابراین، نیروهای زمینی در چنین عملیاتی کاربرد ندارند، اما در صورت حمله هوایی به ایران، این رژیم کماندوهای خود را برای کمک به هدایت این عملیات و تهیه گزارش از نتیجه آن، در نقاطی از خاک مستقر خواهد کرد. اسرائیل همچنین می‌تواند از واحدهای ویژه و ضربت برای ردیابی و نابود کردن سکوهای موشک‌انداز ایران استفاده کند، پیش از آن‌که این کشور بخواهد دست به مقابله به مثل بزند.»

 ارگان رسمی سپاه پاسداران، در سست بودن برخی ادعاهای اسرائیل چنین می‌نویسد: «برخی کارشناسان نظامی غیر ایرانی بر این باورند با توجه به توانمندی‌های آشکار ایران در بخش هوایی در صورت تهاجم احتمالی هواپیماهای اسرائیلی به ایران، دست‌کم 20 درصد آنها نابود خواهند شد. این کارشناسان با گذاشتن علامت سؤال در برابر تلفات وارد آمده به اسرائیلی‌ها، در این مرحله از ناحیه توانمندی‌های پنهان ایران اندیشناک از آن گذر می‌کنند و اما اظهارنظر درباره تلفات ناشی از مقابله به مثل ایران، به لحاظ دامنه گسترده آن چنان هول انگیز است که کسی جرأت ورود به آن را ندارد».

و در ادامه به نقل از انستیتوی واشنگتن می‌نویسد: اگر حمله نظامی حجیم و گسترده باشد، نه تنها ضامن پیروزی قاطع نیست، بلکه جامعه بین‌المللی را متقاعد خواهد کرد که تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، توجیه‌پذیر بوده است.

این هفته‌نامه در پایان به نقل از «مگنوس رانسترت»، عضو مرکز مطالعات «تهدیدهای نابرابر» دانشکده دفاع ملی استکهلم می‌نویسد: «یک چیز برای دستگاه اطلاعاتی آمریکا بسیار مهم است و آن پیش بینی واکنش ایران است... شدیدا تردید دارم که اگر ما (آمریکایی‌ها) به ایران حمله کنیم، آیا می‌توانیم عواقب آن را تحمل کنیم یا خیر؟»

«صبح صادق» در پایان، حمله احتمالی اسرائیل و آمریکا را جنونی بیش نمی‌داند که افراد باخرد آن دولت باید از اقدامات مخرب تندروها جلوگیری کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد