جنگ و صلح

اشتباه از ما بود که خواب سرچشمه را در خیال پیاله می دیدیم

جنگ و صلح

اشتباه از ما بود که خواب سرچشمه را در خیال پیاله می دیدیم

اشپیگل: برنامه حمله نظامی به ایران

نتیجه‌گیری‌ها و شواهد موجود دال برآنند که حمله نظامی اسرائیل به نیروگاه‌های اتمی ایران حتی بدون حضور آمریکائیان محتمل است .شواهدی مانند "پناه بردن سوریه به تر‌ک‌ها" و یا ضرب الاجل تعیین شده ، توسط امریکا برای امضای قرار داد امنیتی با عراق تا پایان ژوئیه و شواهد دیگری که بسیار به اوضاع قبل از جنگ عراق شباهت دارد.

 

هفته‌نامه اشپیگل در شماره ۲۵ سال ۲۰۰۸ خود در مقاله‌ای تحت عنوان : برنامه برای حمله نظامی، به قلم (رالف بسته، کلاودیا مایر و کریستف شولت) بار دیگر، به احتمال حمله نظامی به ایران پرداخته است.

در این نوشتار آمده است که دولت اسرائیل دیگر باور ندارد که تحریم‌ها بتوانند ایران را از "ساخت بمب اتمی "بازدارند. و نتیجه‌گیری‌ها و شواهد موجود دال برآنند که حمله نظامی اسرائیل به نیروگاه‌های اتمی ایران حتی بدون حضور آمریکائیان محتمل است.

هفته‌نامه اشپیگل در آخرین شماره خود چنین می‌نویسد: دانی جانتون در برابر پرسش اشپیگل که راهکار صحیح برای منصرف ساختن ایران از برنامه اتمی‌اش چیست ، چنین می‌گوید : " ما دیگر به تاثیر تحریم‌ها در متوقف ساختن ایران باور نداریم."..." اگر جهان قصد دارد، ایران را متوقف کند، باید گزینه نظامی را مورد نظر قرار دهد."

اشپیگل ادامه می‌دهد: هنگامی وزیر حمل و نقل اسرائیل ، شائول موفاز ده روز پیش جملات مشابه‌ای را بیان کرد، در محافل اروپایی به عنوان یک نظر فردی، بخصوص به عنوان نظری افراطی تلقی شد که درنظر داشت به دلیل رقابتی که بر سر جانشینی مقام نخست وزیری المرت وجود دارد، در برابر رای دهندگان اسراییلی وجهه‌ای کسب کند.

در حقیقت، اما دولت اسرائیل به این نتیجه رسیده است که حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران اجتناب ناپذیر است.

اشپیگل از قول "یاکوف ادری" وزیر امور مهاجرت اسرائیل می‌نویسد که بخش اعظم کابینه اسرائیل بر این باورند که تحریم‌ها تاثیری در بازداشتن احمدی‌نژاد نخواهد داشت. در این نوشتار آمده است که در زمینه زمان درست حمله نظامی در بین مقامات اسرائیلی اختلاف عقیده وجود دارد: "عده‌ای ( کبوتران) بر این باورند که برای تلاشهای دیپلماتیک سازمان ملل باید تا آن موقع فرصت داد تا ایران در فاصله کمی از دستیابی به سلاح اتمی قرار گیرد. و به این ترتیب اسرائیل می‌تواند اینطور استدلال کند که تا حد امکان بر تلاش‌های دیپلماتیک کوشیده است.

عده‌ای دیگر( عقاب‌ها) اما در مقابل اقدام هرچه سریعتر را پیشنهاد می‌کنند. آنها از یک "منظر زمانی مناسب" صحبت می‌کنند، که تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر امسال پایان می‌پذیرد. ( یعنی) فقط تا زمانی‌که جورج بوش در واشنگتن قدرت دارد، اسرائیل می‌تواند از حمایت آمریکا اطمینان داشته باشد. زیرا از هیچ کدام از جانشینان احتمالی بوش چنین تصوری نمی‌رود.

در این مقاله مطرح شده است که پرزیدنت بوش نیز این اواخر نشانه‌هایی را تقویت کرده که درست زمان پیش از جنگ عراق را به خاطر می‌آورد. آن زمان هم مثل امروز، وی تکرار می‌کرد که "همه امکانات قابل بررسی‌ست، آن زمان نیز به دولت‌های اروپایی در ابتدا اطمینان می‌داد که ابتدا از تمامی راهکارهای دیپلماتیک بهره خواهد گرفت."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد